onsdag den 18. maj 2011

Varme hveder til stor bededag



I vores som så mange andre familier, har vi tradition for at spise varme hveder. Det er med smør, ost, marmelade og pålægchokolade som top. Hvis det skal være helt rigtigt skal de vist bare have tandsmør på. Jeg så at Bilka solgte 6 hveder for 20 kr!!!! Jeg tror at jeg har bagt 24 hveder for 7 kroner.
Så det kan godt betale sig -også på oplevelsen.
Jeg bager dem dagen før, fordi de skal halvveres og ristes. Sådan gør vi. Ellers kan de jo også bruges som fødselsdags- eller hvide morgenboller.

HVEDER
til ca 24 boller

50 g gær
100 g smør
2 dl mælk
2 dl vand
2 æg
2 tsk salt
2 tsk sukker
750-900 g mel

Smelt smøret og hæld væsken i- det skal være håndvarmt og så skal gæren opløses. Tilsæt æg og pisk dem ud. Tilsæt salt, sukker og mel lidt adgangen og ælt ælt ælt en smidig blød duftende dej som skal hæve 1-2 timer. Form bollerne og læg dem med lidt afstand i en bradepande eller to. Sæt ovnen på 100 grader. Hæld kogende vand i en bradepande og sæt bolle-bradepanderne på en rist over indeni ovnen. Sådan skal de hæve i 15 min. Når kvarteret er gået skures op til 200 grader og bollerne bages i ca 20 min. Hvis man har sat dem for tæt som jeg skal de have 30 min :-)


Hav en dejlig dagen før dagen -stor bededagsaften

Ingen kommentarer:

Send en kommentar