søndag den 29. august 2010

Tennas thebirkes

Denne opskrift er til ca. 16 thebirkes. Jeg har selv designet opskriften, fordi jeg ikke er så vild med wienerbrødsdej. Så disse er lavet med en fed bolledej i stedet og smager **MONSTER-GODT** Jeg bagte dem første gang til min lillesøsters 18 års fødselsdags brunch.

Dej:
300 g hvedemel
100 g smør smeltet
25 g sukker
1 æg
50 g gær
½ tsk salt
1 dl mælk

Remonce:
75 g blødt smør
75 g sukker
50 g revet marcipan
Pynt: pensel med pisket æg og drys brikes

Opløs gæren i mælk og tilsæt øvrige ingredienser. Ælt en fin og glat dej. Remoncen røres sammen -mos med fingrene, det er nemmest. Rul dejen ud til et meget aflangt rektangel. Læg remoncen i en stribe på midten. Fold først den ene side ind over - derefter den anden, så de får den karekteristiske fold, som på billedet. Skær i passende stykker og lad dem hæve lunt i 1 time. Pensel med pisket æg og drys birkes.
Forvarm ovnen til 200 grader og bages tebirkesne i 12 min.

Naiiii når jeg skriver denne opskrift, får jeg sådan lyst til at bage og særligt på en søndag som denne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar