tirsdag den 31. august 2010

Dumme mirabellablommer!

Her kommer et brokkende indlæg om mirabellablommer.
De små blommer er i sæson nu - det er der vist ingen som er i tvivl om! De sidder smattet ind i cykeldæk, bildæk, græsplæne, barnevognshjul og  mellem tærene hvis man er meget uheldig.
Man må da dunne bruge de små djævelske tingester til noget!!!!

Chutney tænkte jeg, og pukkede glad 500 g. Tanken var at lidt løg, chili, ingefær, peberkorn og fennikelfrø nok skulle kunne sætte god velbehag ved de blommer.
Det er jo en melet lille blomme- det må da blive godt!

Nej nej nej- prøv ikke at lave chutney ell marmelade af mirabellablommer!

Jeg skar et lille kryds i dem og overhældte dem med kogende vand, for at få skrallen af.
Det fungerede fint, men efter at have fjernet skid og sten, var det blommemassen så udspaltet og så sparsomt at man skulle tro det var løgn. Jeg prøvede gav det lidt sukker og satte det til kog..... hmmmm.....ventede en time..... skummede af og gloede ned i gryden.....
Det blev noget mærkeligt noget. Som om at blommemassen opløste sig mere og mere til væske, så det næste bare var blommevæske...
Måske egner mirabellablommer sig kun til gele - for jeg kan nu fastslå at chutney eller marmelade ville der ikke komme ud af det.

Måske er der noget som ved bedre end jeg?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar