fredag den 17. september 2010

Mørbradret

Jeg har været syg i mange dage. Røv og nøgler. Men mad det skal vi jo have, så det blev til denne fryser-køleskabsret. Jeg googlede opskrifter på svinemørbrad og alle steder blev svinemørbrad linket med bacon fløde, og cocktailpølser. Nogle vil påstå at netop disse ingredienser er grundsten i kostpyramiden. Her må jeg som ernæringsfaglig protestere højlydt... og dog var det netop dét som min fantasi rækkede på en snot-feber-dag i september.


Mørbradret

1 svinemørbrad
1 bk. cocktailpølser
½ broccoli
250 g champignon
1 stor porre
3 gulerødder
1 grøn peberfrugt
2 hakkede løg
4 modne friske tomater
1 lille ds. tomatpure
2 dl madlavningsfløde
lidt væde
salt og peber

Ordn grøntsagerne og svits dem let. Gem dog peberfrugt og broccoli- den må gerne være sprød ved servering.
Læg grøntsagerne i et ovnfast fad. Skær mørbraden i skiver, dup tør og svits. Læg dem oven på grøntsagerne. Cocktailpølserne lægges i fadet. Hæld fløde på panden og smag til med tomatpure, salt samt peber. Hæld sovsen i fadet og stil i ovnen i 20 min (175 grader). Undervejs rod lidt rundt i fadet og læg evt grøntsager over. Tilsæt peberfrugt og broccoli og giv 10 min mere. Sørg for at der kommer lidt sovs på disse grøntsager. Og hold øje med at der ikke bliver for lidt sovs - spæd til med væske. 

Server med rodfrugtmos, pasta eller ris eller bulgur eller....

Og det smager dejligt....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar