fredag den 17. september 2010

Rugbrød

I LOVE RUGBRØD! Jeg spiser det selv døgnet rundt og er selv opvokset med hjemmebagt rugbrød. Det startede faktisk med at jeg var træt af dyrt  og KEDELIGT! købe-brød. Jeg lavede en-ny-dags-forsæt og lovede mig selv, at jeg ville bage alt brød selv på nær  rugbrød. Det var jo super besværligt med surdejs-halløj. Efter at været blevet en habil-bager-Jørgen, blev projektet udvidet til rugbrød. Det er vi glade for herhjemme hos os og så besværligt er det ikke de surdejshalløj....


RUGBRØD
Denne opskrift giver 3 rugbrød i 1 liters forme
1½ dl surdej
1,1 l væske (gerne vand og en øl)
500 g rugkerner
1 kg rugmel
200 g hvedemel
300 g kerner (hørfrø, græskar og solsikke)
 1 spsk salt
1 spsk honning 

Surdejen opløses i lun væske og tilsættes salt, honning, rugkerner, hvedemel og rugmel til det passer. Konsistensen skal være som en lidt tyk havregrød. Tag en portion dej fra til din surdej!
Tilsæt de kerner du nu ønsker i dit rugbrød (det kan også være gulerødder og valnødder). Juster væsken, så dejen ikke er for tør. Rør godt og fordel dejen i formene. Pak disse godt ind i husholdningsfilm samt viskestykke og sæt til hævning i et døgn på køkkenbordet (ell hvor du nu har plads).
o
Bag v. 100 grader i 1 time og ved 200 grader i 45- 60 min midt i ovnen
Tag rugbrødne ud af formene og afkøl på rist.


Jeg vil ikke komme ind på alle de ernæringsmæssige egenskaber rug og de gode kostfibre har som er i rugbrød. Spis rugbrød morgen, middag, eftermiddag og aften. Sunde børn og voksne bygges af godt rugbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar