søndag den 5. september 2010

Smukke figner og pizza med disse

Alle de som jeg besøgt mig er blevet slæbt med ud til mit frodige figentræ, som jeg er så glad for og stolt af. Jeg elsker friske figner og tænk sig at have dem i sin have! De er på størrelse med små agurker - de er store og de smager som et stykke af paradis! eller tæt på i hvertfald. Søde af sol, og ikke som de flade vandede importerede supermarkedsfigner. Det er en smuk plante med de flotteste blade.

Jeg håber at man kan fornemme hvor flotte de er.
Hvis ikke man vil spise dem nyplukkede fra træet, kan man bage en pizza af dem.
Jeg bagte denne til besøg af mine forældre i fredags

Pizza med ged-ost, figner og æblesirup

1 bradepande til tre personer

Dej:
25 g gær
2 dl lunken vand
1 tsk salt
1 spsk olie
100 g durummel
200 g hvedemel

Lav dejen og lad den hæve 1 t. Rul ud og hæv en time mere.

Fyld:
3 spsk olivenolie
1 finhk hvidløg
1 pk parmaskinke ca 8 skiver
5 friske figner
1 rulle gedeost i tykke skiver
1 spsk. æblesirup eller ahornsirup
2 store håndfulde rucola

Pensel bunden med en blanding af olie og hvidløg. Læg parmaskinken på, derefter figner og gedeost.Bag v 250 grader i 10-15 min med undervarme og varmluft.
Ta pizzaen ud og lad den stå i 5 min. Læg godtskyllet ruloca på og top med et godt dryp æblesirup eller olie.

Denne her udgave af pizza smager bare vildt godt. Lidt ged, lidt bitter rucolade, lidt fed parmagris og lidt sødt sirup! Umami smagen kommer fra parmaskinke og figner -så var vist vist også hele vejen rundt.

Jeg lavede også en "almindelig" god pizza...

Pizza med chorizo og kødboller
1 bradepande til 3-4 pers

Dej:
25 g gær

2 dl lunken vand
1 tsk salt
1 spsk olie
100 g grahamsmel
200 g hvedemel
Lav dejen og lad den hæve 1 t. Rul ud og hæv en time mere.

Fyld:
1 brik pizzasovs
½ gul peberfrugt i strimler
200 fersk chorizo-cocktailpølser halveret på langs
100 g hakket oksekød
2 tsk revet citronskal
salt og peber
ca 200 gost til topping.

Først smøres pizzasovs på bunden. Gul peber og chorizo på. Derefter ost og øverst er kødboller lavet af oksekød, citronskal, salt og peber. (jeg masserer kødet med krydderierne og ruller små kødboller med hænderne)
Pizzaen bages ved 250 grader i 15 min ved undervarm og varmluft.

Så er der pizza for både børn og voksne!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar