torsdag den 2. september 2010

Garfields livret

LASAGNE
Garfields og én af mine livretter som barn og stadig en klassikker på vores middagsbord. Som pige var lasange min hofret (sammen med tunsalat:-))), som jeg turnede rundt hos familien og tilberedte. I dag laver jeg aldrig kun én bradepandel lasagne - altid en stor og en lille, fordi jeg sætter en ubagt på frys. Det er nem mad til en dødsyg søndag eller - mandag- "jeg hader mandage" ville garfield have udtalt.

Denne opskrift er til en stor ca. 2 voksne og to børn samt en lille ektra til 2 voksne.

Kødsovs:
500 g magert hk. oksekød
2 løg, hakkede
1 stor gulerod, revet
2 peberfrugter i tern
2 fed hvidløg
1 stor porre (kan erstattes med revet knoldselleri, pastinak, eller finhk bladselleri o.lign.)
2 spsk madolie til stegning
1 ds. hakket tomat
salt og peber
1 tsk oregano
lidt chili efter behag

Bechamelsovs:
75 g flydende margarine
3 spsk mel
1 liter mælk
2 tsk. muskatnød, friskrevet
salt og peber
3 spsk revet parmesan

lasagneplader
parmesan på toppen

Lav en kødsovs. Lav en opbagt sovs ved at smelte margarine og rører mel i. Mælk tilsættes lidt ad gangen, sovsen koger op, lidt mere tilsættes, koger op osv -tilsidst tilsættes resten af mælken.Smag til med muskat, salt og peber.
bagepapir i bradepanderne letter opvasken. Først kødsovs, lidt bechemelsovs og lasagneplader lægges lagvist og sluttes med bechemelsovs. Lasagnepladene skal dækkes helt hver gang ellers bliver lasagnen for tung og tør. Parmesan efter smag på toppen og så skal de have 1 time i ovnen ved 200. Først uden staniol, så den sidste halve time med.

Server med salat til. Tomatsalat er også et hit til lasagne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar