onsdag den 8. september 2010

Tarteletter

Tarteletter med høns i asparges
I går stod menuen på ultimativ comfort food. Når jeg var syg som barn fik jeg kogt kylling med aspargessovs og ris til og sådan kan jeg bedst lide versionen af "høns i asparges". Min mand og mange andre af de mænd jeg kender æælsker tarteletter som fru Bahnsen lavede dem til Harry. Hemmeligheden bag en god gryde høns i asparges er hønse-suppen. Sjusk ikke med den og tarteletterne vil bringe tårer frem i øjenkrogen hos selv den hårdeste mand.

Opskriften er til 4-6 voksne

Kylling og suppe:
1 stor kylling (1400 g)
4 gulerødder
de grønne toppe fra knoldselleri (ell 300 g selleri)
2 store løg
2 fed hvidløg
10 peberkorn
1 spsk salt
3 laurbærblade
1 stor gryde som kan rumme det hele.
Vand på så det dækker, skum af og kog kylling i ca. 40-45 min
Jeg vil ikke have at min kylling blive kogt helt ud, da kyllingekødet skal op i aspargessovs og koge. (tjek dog om kødesaften er helt gennemsigtig). Derfor piller jeg kyllingen op, skær kødet fra, piller den godt og smider ben tilbage i gryden. (det kogte skind smider jeg ud).
Koger mindst en time mere og sier suppen. Lader suppen koge lidt ind.

Aspargessovsen:
70 g smør
4 spsk mel
½ liter mælk
½ liter af suppen
salt og peber
1-2 ds hvide asparges

Lav en opbagt sovs og smag den tit. Tilsæt først de sidste 5 min kogetid, asparges og plukket kylling. (jeg plukker altid kyllingen, fordi jeg synes oplevelse er bedre end hvis kyllingen er skåret ud i firkanter - det er jo en smagssag).

Server med tarteletskåle eller ris

- den eneste salat der passer til denne ret er hjerte- romainesalat i mundrette stykker vendt med lidt æblecidereddike, olivenolie og lidt salt. ( eller måske med mormor dressing)

Men hverken køn ell farverig ser den ret ud....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar