onsdag den 8. september 2010

Brombær-sorbet

Nu har vi snart brombær ud af ørerne. Syltetøj har jeg lavet.
Så nu har jeg lavet sorbet ud af havens brombær. Det forlænger også sommeren lidt.

Portionen svarer til ca. 500-700 g færdig sorbet. Jeg har en lille billig ismakinen, som larmer og kun kan rumme ½ l iscreme før frysning. Men med lidt tålmodighed bliver resultatet super godt. Jeg lavede rabarbersorbet i foråret med stor succes og vil nu fortsætte succesen med brombær.

500 g brombær
saft f 1 appelsin
2 dl sukker
1 bg past. æggehvide

Skyl brombær godt og kog  ( ca 12 min) i gryden sammen med sukker og applsinsaft. Paser gennem en finmasket sigte og lad saften køle helt af. Æggehvide piskes stiv og vendes forsigtigt sammen med brombærsaften og det hele hældes på ismaskinen. Når isen er softice-konsistens hældes den på bøtte og puttes i fryseren.

Uha den er go!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar