torsdag den 13. januar 2011

Brownie med sindsygt meget chokolade i.

Denne brownie er en meget fyldig version med valnødder og hvid chokolade samt chokolade"creme" på toppen. Den er bedst skåret i firkanter med en klat cremefrais eller vanilieis til.
Den vil egne sig godt som dessert eller til en stærk kop kaffe. Hvis man er mere til andre nødder, så skift valnødderne ud, men jeg synes de passer godt med deres bitterhed til chokoladens fedme, bitterhed og sødme.Jeg frembragte den da min mand skulle på barsel og han skulle kræse lidt ekstra om sine kollegaer.
Derfor kalder jeg denne kage for

Baby-brownie
Opskriften er til 1 bradepande svarende til ca. 6 personer

350 g blødt smør
6 dl sukker gerne rørsukker
3 dl kakao
1 dl lys sirup
1 nip salt
6 æg
3 dl hvedemel
400 g hvid grovhakket chokolade
150 g valnøddekerner (dette er inkl pynt- tag de flotteste fra)

Rør smør og sukker cremet og lyst og tilsæt kakao, sirup og salt. Rør ét æg i ad gangen og vend hvedemelet i efterfølgende.Vend grovhakkede valnødder og chokolade i. Hæld dejen i en beklædt bradepande
Bag v 175 grader i ca. 25-35 min. Den skal være lidt klæg.
Køl kagen af

Selv dejen ser mumset ud

Når den er kølet helt af skal den overtrækkes med chokoladecreme og pyntes

Chokolade"creme"
3 dl piskefløde
1 dl mælk
2 spsk ingefærsirup eller anden sirup
400 g mørk chokolade

Kog fløde, mælk og sirup op og smelt hakket chokolade i blandingen. Rør forsigtigt men godt. Fordel glasuren over kagen og pynt med valnødder. Lad den køle godt af.

På dette billede håber jeg at du kan fornemme hvor blød den er.... De sprøde stykker hvid chokolade og valnødder som giver bid... Den fløjlsbløde fyldige chokoladecreme på toppen....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar