lørdag den 9. juli 2011

Den trendy makron- de franske marcarons!!!!

Jeg vandt jeg vandt jeg vandt!!!! Himmelske kagers give away. Som var et sæt til at lave en finurlige og drilske små himmelske mundfulde - Marcarons.

Opskriften på marcarons skal I finde på Himmelske kagers blog, for Camilla har sin egen nemme opskrift, som jeg brugte og havde succes med. Se opskriften her:http://himmelske-kager.blogspot.com/search/label/Macarons

Her er de små godbidder sprøjtet ud og sat til tørring. 30 min lod jeg dem stå sådan. Som I kan se er mine makroner ikke farvede, de har fået lidt kakao, som passer til den bløde karamelfyld jeg havde lavet dagen før.

Silkeblød karamelfyld til marcarons, topping på muffins mv
1 stort syltetøj glas ca. 700 ml fyldes af denne portion

300 g sukker
50 g vand
Smelt vand og sukker til en let gylden karamel. Smelt ved lav temperatur og hav god tålmodighed. Rør heller ikke for meget i karamellem, for så krystaliserer den og det er noget værre heks!
240 g smør, skåret i tern
tilsættes et par ad gangen. Smelt smørret ind i karamellen med omrøring af en træske. God tid...god tålmodighed. Tilsæt ca 5 g salt og lad det koge et par min.
200 g opvarmet fløde
Fløden opvarmes til lige under kogepunktet og tilsættes fløden i en tynd stråle under omrøring. Tag en lille smagsprøve fra. Smag om der skal mere salt i. Et par saltkorn kan gøre hele forskellen, for fyldet skal ikke smage af salt men saltet fremhæver karamellen og giver den "kant". Jeg tror bestemt at du kan smage, når den sidder i skabet. Hæld fyldet på skoldede glas og luk.

se...

Så blev de fyldt...

Og pakket. Klar til min mors fødselsdag. 56 år bliver hun og hun er min store inspiration.

De var en succes....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar