torsdag den 9. september 2010

Syltede figner sådan cirka

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal kalde disse figner. De skal bruges til en is dessert jeg skal lave til weekendens heldige gæster :-) De er lidt i sirup og alligevel ikke - de er lidt vaniliepocherede, men ikke henkogte, de er ikke syltede, for det er ikke marmelade.
Tanken er at denne form for figner skal lægges i midten af en iskage - med kiksebund og hvid chokoladeis omkring. Tanken er også at disse figner skal kunne spises til kraftig ost (jeg forestiller mig gedeost, blåskimmel og tørre hårde ost som en ældgammel parmesan)







700 g friske figner i tern
5 spsk vand
2 dl sukker
1 vaniliestang

Simrekog en sirup af vand, sukker og vaniliekorn (det tager ca. 20 min). Vend forsigtigt figenternene i (vi vil gerne have at de beholder deres struktur og ikke splatter ud). Op og kog meget kort. æld på skoldede atamon-glas og opbevar køligt og tørt.

Flot ser det også ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar