lørdag den 11. september 2010

Indbagt Laks

Denne ret har jeg lavet en million gange og den tager altid kegler både til hverdag og fest. I går aftes var det mine svigerforældre som stod for skud og jeg serverede salat med mormordressing og nybrød brød til.
Det lækre ved denne fiskepakke er lakse-soufflefarsen og den sprøde buttedej. Brug filodej, hvis kalorieregneskabet skal lettes lidt. Man kan lave én stor pakke, man kan skære af eller portionsstørrelse.
Denne opskrift er beregnet som hovedret og til 4 voksne. 

Indbagt laks
4 plader optøet buttedej (jeg synes det ferske man køber er noget hø!)
4-500 g laksefilet
1 æg
1/4 revet løg
½ dl fløde
ca. 100 g feta
friske krydderurter (brug hvad du har)
salt og peber (bemærk at fetaen ofte er meget salt)
Æg til pensling

Butterdejen rulles ud og skæres over til 4 stykker. Laksen skæres i 4 stykker (gem det 5 stykke til soufflefarsen). Ofte vil man skære således at det bliver fire pæne stykker og det femte "stykke" er ukurante småstykker fra siderne.
Soufflefarsen blendes med stavbender af laks, æg, smulret feta (jeg moser med en gaffel), krydderurt, salt og peber. Hold igen med salten, fordi fetaen er salt. På hvert stykke butterdej lægges et stykke laks og farsen fordeles over - husk at der skal være til 4 pakker. Luk pakken og pynt evt med butterdejsfisk eller andet snirkle snørkle. Pensel med æg og bag ved 200 grader i 20-25 min ved varmluft.

Server med brød og salat

Disse pakker er store og beregn blot en halv til hver, hvis retten skal bruges som foret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar