mandag den 20. september 2010

Kyllingefrikadeller - burgers eller kødboller

Dette er en af mine bedste mad-design. Jeg har en veninde som siger at det er hendes livret. Vi spiser dem som frikadeller som burger-bøffer og min datter på 6 måneder synes de er fantastiske som kogte kødboller i hendes kartoffelmos.

Kyllingefrikadeller
Opskriften er til 4 pers.

500 g hk. kyllingekød
1 æg
1 lille finrevet gulerod
1 øko-citron, finrevet skal herfra
1 lille bdt. persille
½ dl mælk
1 spsk salt
½ spsk peber
lidt mel.

Start med at røre kødet med salt og tilsæt de øvrige ingredienser. Rør godt og stil på køl i 30 min. Jeg bager dem ofte i ovnen, så behøver jeg ikke fedtstof og det er nemmere end at stå og vende og vende. Det giver dog ingen sprød skorpe, som hvis de stegt i fedtstof. I ovnen skal de have 15 min ca..
Du kan også  forme dem flade og lægge dem i hjemmelavede (ell købe-) boller med salat, dijonmayonæse, agurk, og andre grøntsager.

Ps. hvis I kun er 2 pers så lav alligevel ad 500 g kød - de skal nok blive spist!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar