søndag den 13. maj 2012

Mine henkogte rabarber er bagte

Jeg ELSKER rabarber og har fået det første bundt af min mor i dag. Sprøde flotte stænger som er gode i mange sammenhæng.
Grunden til at jeg ikke koger rabarberne og putter dem på glas er fordi jeg gerne vil bevare deres form og ikke have rabarbermos. Det bliver det let i en gryde.

The basic:
Rabarber i stykker
Flormelis
Lidt vand

Læg stykkerne i et stort fad med bagepapir. Drys rundthåndet med flormelis. Hæld lidt vand ved. Der skal være lidt i bunden.

Bages ca 20-30 min. Stik i dem, de skal være mør og put straks på skoldede glas.

Du kan altid efterfølgende smage til med vanilje, citron, ingefær, kanel mv.

Når jeg så skal lave trifli, vupti har jeg rabarber fra glas, bage tærte mv.
Hvis jeg laver chutney eller komplot koger jeg dem op med den ingredienser der skal være i kompotten.

Hvis man er god med skoldning og hygiejnen, har man rabarber hele vinteren, hvis du altså har henkogte nok og ikke bruger dem op inden da.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar